De ‘kwaliteitskrant’ De Standaard maakt op de radio reclame voor een spaaractie. Middels kranten kopen en bonnetjes knippen valt er te verdienen: twee dvd’s ‘met samen vijf uur beeldmateriaal’ over Hitler. Tijdens het radiospotje roept een hysterische mannenstem met overslaande stem ‘Wir haben es nicht gewusst!’ Twee keer. En het spotje eindigt met de ongetwijfeld ‘ludiek’ bedoelde opmerking: ‘Zeg niet dass u es nicht gewusst heeft’. Of iets van die strekking.
Ik moet u niet zeggen wat ik hiervan vind.
Maar ik vraag mij toch ook af: vanwaar die – inderdaad – hysterische belangstelling voor de Tweede Wereldoorlog in het algemeen en voor Hitler in het bijzonder? Al die tv-programma’s, boeken, films…? Wanneer gaat deze nostalgie naar dat grote reinigingsritueel eindelijk ophouden? Als er een nieuw over ons komt?
Ik denk met een aanzet tot minachting aan de lieden die de betreffende bonnetjes trouw gaan uitknippen en dan overgelukkig met vijf uur dvd-materiaal naar huis terugkeren. Wanneer – en hoeveel keer – gaan ze dat bekijken? En er is al zoveel van dat alles te zien op tv. Allez, veel plezier ermee! En hopelijk staan er veel gierende Stuka’s op en ook nog van die uitgemergelde joden en vluchtende burgers en instortende huizen.
Over onze tijd kunnen ze dan misschien binnen zestig jaar dvd’s – of het op dat ogenblik van kracht zijnde equivalent van dvd’s – aan de man brengen met immorele reclamejongens en achteloze consumenten en oorlogsnostalgici en een onverschillige bevolking die zich dat, gezeten voor het scherm, allemaal laat welgevallen en hier en daar een knorpot die zich walgend van dat alles afwendt.