vrijdag 9 oktober 2015

los ingeslagen 290 / droom # 68




1 januari 2002


Na spectaculaire aftelprocedures lichten gigantische €-symbolen op, gevangen in de gouden sterren van het Nieuwe Verbond. Politici wapperen met bankjes; de banken glunderen. En de massa, de massa juicht! Deze eredienst van de euro stoot me danig tegen de borst.

*

Een van de tendensen in de ‘Tijdloze Honderd’ van Studio Brussel is het stilaan verdwijnen van de jaren zestig.

*

Ik las in 2001 zesenzestig boeken, gemiddeld veertig bladzijden per dag.

*

‘Sinds […] bekommer [ik] mij principieel niet meer om wat er in de zogenaamde werkelijke wereld gebeurt. Ongetwijfeld ben ik nu in zekere zin gek, maar zoals u misschien weet zijn deze zaken uitsluitend een kwestie van perspectief.’ (W.G. Sebald, De émigrés, 106)

*

Voornemen: elke week van niet-roken de niet in rook opgegane € 10 opzijleggen & op het eind van 2002 met dat geld een digitale camera aanschaffen.

*

Het arrogante negativisme van Geert Hoste, ik word er misselijk van.

*

Droom: Ik krijg stapels non-fictie- en filosofieboeken ter recensie opgestuurd. Ben daar helemaal niet blij mee. In elk boek steekt een sticker met de gegevens (prijs, enz…), die ik achterin moet kleven.

*

E. belt. De mogelijkheid wordt overwogen om samen naar Riva del Garda te reizen.