donderdag 8 oktober 2015

facebookbericht 837



Ik vraag mijzelf soms af of ik op bepaalde nieuwsfeiten en de manier waarop daarover wordt bericht niet al te paranoïde reageer. Zo vroeg ik mij gisteren af in welke mate de VRT in haar berichtgeving over de betoging in Brussel echt objectief te werk is gegaan. Vooraf werd er nauwelijks aandacht aan besteed; tijdens was er vooral focus op stoute havenarbeiders die van het traject afweken, op het lawaai van bommetjes en op de - voorspelbare en door uitschot dat niets met de organisatie te maken had veroorzaakte - relletjes; achteraf wordt er nauwelijks ingegaan op de politieke implicaties. En dat laatste uiteraard niet alleen omdat die implicaties er wellicht niet, of toch niet onmiddellijk, zullen zijn.

Maar goed, af en toe zal ik wel eens een beetje paranoïde reageren. Soms echter denk ik: het moet niet gekker worden. Zo was er gisterenochtend, vlak voor de betoging in Brussel dus, een item in het zogenaamde actualiteitsprogramma 'De ochtend' op Radio 1. Over een rode knop die voortaan in 'de verhoorkamer' (sic) van de VDAB zal worden gebruikt. En dan vraag ik mij af of het niet vooral getuigt van een gezonde kritische instelling, méér dan van paranoia, als je je realiseert dat het verspreiden van dit nieuws uitgerekend op zo'n dag echt niet kan.