voor deze rubriek selecteer ik de beste stukken die op deze blog zijn verschenen
15 november 2010
Deze foto is evident grappig en dat behoeft niet veel commentaar. Stoelen staan
in de rij voor een bezoek bij de stoelenbiechtvader. Rood aangelopen van schaamte
om hun pekelzonden. Het duurt nog wel een tijdje en daarom bieden ze alvast
elkaar wat verpozing aan.
Sommige foto’s hebben een cartoongehalte en dat is het dan. Zoals cartoons niet
altijd sterke tekeningen zijn, zijn grappige foto’s niet per se goed.
Dit is op het eerste gezicht niet speciaal een goede foto. ’t Is gewoon de
weergave van een situatie. Zoals ze zich ooit heeft voorgedaan. Op een
welbepaalde plaats.
Kijk, hier begint het dan toch interessant te worden. Hier begint het tweede
gezicht. Waar was die plaats? En wanneer werd dit gezien?
Je zou kunnen denken: dit ziet er zo onderkomen en verwaarloosd uit – het mos
op de muren – dat het wel eens zou kunnen dat die stoelen daar werden vergeten
en nog altijd op die manier gerangschikt staan. Je zou dat kunnen onderzoeken.
Daartoe dient u zich te begeven naar: de kerk van St Martin-aux-Bois, en dat
ligt ergens tussen Beauvais, Amiens en Compiègne. Dat voor wat het waar
betreft. En het wanneer? De situatie, zoals ze hier is weergegeven, deed zich
voor, blijkens de digitale identificatie van het bestand, op 5 juni 2006.
Door die precieze coördinaten wordt iets toegevoegd aan het cartoongehalte. Het
gaat over: authenticiteit, echtheid, iets wat uit het leven is gegrepen. Het is
door die dimensie van eenmaligheid en uniciteit, en door de kwetsbaarheid die
daarmee gepaard gaat, dat deze foto overeind blijft. Niet door het grappige van
de voorstelling. Het spreekt voor zich dat het groene mos op de muur in
dat opzicht essentieel is. Dat zou een cartoonist nooit hebben gebruikt in
een tekening. Ook het opvallende contrast tussen het ‘hedendaagse’ van het
stoelenontwerp en de bouwvalligheid van de biechtstoel – de crisis van het
katholicisme! – voegt een dimensie toe die alleen de werkelijkheid
vermag te verzinnen.