zondag 5 september 2021

David Lynch, Lost Highway

Volgens de inleider antwoordde Lynch iedere keer dat men hem naar de betekenis van Lost Highway vroeg met de tegenvraag: ‘Wat denkt u er zelf van?’ Dan gaf de vraagsteller een interpretatie en Lynch zei daarop steevast dat het de juiste interpretatie was. Hij hield geen rekening met wat er werd gezegd: de vrijheid van de toeschouwer staat voor hem voorop en hij wil zelf geen betekenissen opdringen. En misschien, zo denk ik nu, zijn die er niet eens. Lost Highway is om te lachen. Ik zie geen andere mogelijkheid dan dat het Lynch’ bedoeling is om de kijker op het verkeerde been te zetten. Toch die kijker die per se een plot of een verhaal wil, die niet loskomt van het verlangen naar clichématige wendingen en lijnen. Als Lost Highway een mooie, en zelfs een goede film is, dan zeker niet omwille van het verhaal of de inhoud, laat staan de boodschap. Hier gaat de vorm voorop: de kleuren, de beeldcomposities, de wisselwerking van beeld en muziek. Dit is een esthetische film; de immoraliteit erin is maar Spielerei. De persoonsverwisselingen en het onwaarschijnlijke plot – dat, als het wordt geïsoleerd en op zich wordt geïnterpreteerd, niet anders kan dan vervelen of irriteren – zijn er maar om de kluit te belazeren.

David Lynch, Lost Highway, 1997