zondag 28 april 2019

wolken 3302-3310


wolkenfragmenten uit Virginia Woolf, Schrijversdagboek 2

3302
Over de Apennijnen heb ik niets te zeggen – alleen dat ze boven op de top lijken op de binnenkant van een groene paraplu; pijnen alom: en de wolken gespietst aan de punt. (22)

3303
(…) zwarte wolken, terwijl wij Brahms hadden opstaan. (43)

3304
In de dierentuin hebben we de grote stomme vissen en de gorilla’s gezien: regenstormen, wolkendek: en ik heb met veel respect gelezen wat Annie S. Swan over haar eigen leven schrijft. (68)

3305
Maar na een maandje vakantie ben ik weer zo taai en veerkrachtig als – laten we zeggen heidewortel: en de arcades en koepels zullen weer verrijzen, onwrikbaar als staal en licht als de wolken – al deze woorden slaan de plank echter mis. (70)

3306
Een onweersbui. Paarse regenboog tegen de Een onweersbui. Paarse regenboog tegen de wolken. (72)

3307
De wolken hadden de kleur van vleugels van buitenissige tropische vogels (…) (91)

3308
Vandaag een wolkendek met blauw en wind. (129)

3309
(…) na de adembenemende zonsondergang kwam L. me halen om uit het badkamerraam te kijken – flarden rode wolken; fel; een waterige massa in aquareltinten paars en rood, zacht als waterijs: gevolgd door bikkelharde schijven felgroen edelgesteente; blauwe steen en een rimpeling van bloedrood licht. (134-135)

3310
(…) de roodgrijze wolken boven Regent’s Park met de paarse en gele hemellichten maakten alles zo mooi dat ik mijn plezier niet op kon. (152)