zondag 18 juli 2004

Bruin of blond?

Niet dat ik hier al mijn dromen te grabbel wil gooien, maar deze kan ik toch niet onvermeld laten. De situatie is: een grasperkje achter een KMO-doos in een of andere industriezone. Twee tafels. Een kleine met gesluierde vrouwen, en een iets grotere met zuiders uitziende mannen. Van het Noord-Afrikaanse type, zoals dan wordt gezegd. Een van hen wenkt mij. ‘Wij zijn islamieten’, zegt hij. ‘Maar wij zijn, net als jullie, christenen, behoorlijk hypocriet. We mogen geen alcohol drinken maar we doen het toch. Kun jij ons advies verstrekken over Westmalle-bier? Wat moeten we kiezen, bruin of blond?’ Waarop ik de heren adviseer: het bruine dubbelbier is zoeter, de blonde tripel straffer. En ja, als ze niet gewoon zijn te drinken, kunnen ze maar beter niet te veel tripels gebruiken!