vrijdag 26 oktober 2018

het overzicht 053



















Deze foto had ik kunnen tonen samen met die van de Franse kapperszaak, waarover ik het hier had. In beide worden we aangekeken door een persoon in een foto, die zelf deel uitmaakt van het beeld. Ik had het bij de kappersfoto over de relaties tussen de figuren op de foto. Ook hier is het dat wat de foto interessant maakt. We zien, in een drukbezochte overzichtstentoonstelling, een sterk uitvergrote foto van een man, Paul Cézanne, die met een stoel naar buiten stapt. Hij kijkt ons aan en lijkt ons uit te nodigen om plaats te nemen voor een gesprekje over de contemporaine schilderkunst, uiteraard met een pastis en een pijp erbij. De wandelstok op de drempel vormt een ontroerend detail. De tentoonstellingsbezoekers hebben geen oog voor Cézannes uitnodigend gebaar. Hun aandacht gaat uit naar iets wat buiten beeld gebleven is. Behalve die ene vrouw rechts in het beeld, die net haar hoofd naar de foto heeft gewend en daar diezelfde vriendelijke man ontwaart die onze aandacht wegkaapt.

Ik herinner mij dat er op die tentoonstelling een strikt verbod van kracht was om foto’s te maken. Ik heb mij daar grotendeels aan gehouden – al kun je op tentoonstellingen altijd wel interessante beelden maken. Niet van de tentoongestelde objecten uiteraard, daar zijn catalogi voor, maar van de manier waarop ernaar gekeken wordt. Deze foto is vanuit de heup geschoten. Het resultaat – waarbij Cézanne net in die ruimte tussen de bezoekers naar voren treedt – is dan ook in grote mate een gelukstreffer. Deze foto heeft mij altijd een vrolijk gevoel bezorgd, en ik ben dan ook blij dat ik indertijd dat verbod genegeerd heb. Men zal het mij vergeven.

? (F) – 060802
Aix-en-Provence (F) – 060823