Dirk Ooms: Hoe zou een overheid zoiets kunnen begrenzen? Waar ergens paal, perk? Er is nu eenmaal concurrentie, competitie. Van "bol-com" e.a. maken erg veel mensen gebruik, waaronder velen die voor 100% ertegen zijn. Zijn het "de anderen" die "gedachteloos consumeren"? Overigens : in welke maatschappij is, of liever: was reclame zo goed als afwezig? En was die Oostblokkerige samenleving zo goed?
Waar heb ik het over het Oostblok gehad, Dirk? Ik ben die retorische truc echt beu. 'U bent antikapitalist, verhuis dan maar naar Noord-Korea als het daar zoveel beter is.'
En ja, wie ergens tegen is, moet consequent zijn. Voor mij dus geen bol.com. Ik koop zo weinig mogelijk via het internet. Ik koop sowieso zo weinig mogelijk dingen die niet echt noodzakelijk zijn - en ik kijk dan ook nog vaak uit naar wat beschikbaar is in een tweedehandscircuit.
Bovendien: de reclame van bol.com probeert het recht op retour te institutionaliseren. Dat is ronduit pervers - en dan heb ik het niet alleen over de ecologische schade die wordt veroorzaakt door dat nutteloze heen-en-weergerij met bestelwagens, die worden bestuurd door onderbetaalde chauffeurs.
Ja, de overheid kan reclame begrenzen, dat heeft ze al bewezen met tabak en alcohol, en hopelijk binnenkort ook met gokbedrijven.
En waarom zou er geen concurrentie mogelijk zijn zonder reclame? Hoeveel procent van de kostprijs gaat naar reclame?