maandag 30 juli 2018

wolken 2882-2883


wolkenfragmenten uit Oliver Sacks, Onderweg

2881
De ouderwetse levensstijl is vervangen door raffinaderijen, fabrieken, kantoren en wolkenkrabbers… (55)

2882
Ik reed met hen naar een uitgestrekt bergplateau van waaraf we neerkeken op de wolkenmassa. (58)

2883
Op puur praktisch niveau leerde hij me hoe ik een door gletsjers gevormd keteldal en de verschillende soorten morenen kon herkennen; hoe ik de sporen van elanden en beren moest lezen, de ravages die stekelvarkens aanrichtten; waarop ik moest letten om moerassen en anderszins verraderlijk terrein te omzeilen; dat ik de kenmerken van een landschap in mijn geheugen moest opslaag, zodat ik nooit zou verdwalen; dat ik de onheilspellende lensvormige wolken die onverwacht noodweer aankondigden in de gaten moest houden. (59)