zaterdag 11 april 2009

37 * 27,60 * 407

Ik herinner mij dat ik gisteren van plan was om in het verslag van mijn ritje melding te maken van de volgende waarneming: hoe in Eernegem enkele ouderlingen de kerk verlieten waar zij wellicht, het was Goede Vrijdag omstreeks drie uur in de namiddag, hadden herdacht dat omzeggens tweeduizend jaar geleden, genageld aan een houten kruis, God-op-aarde de Geest teruggaf aan zijn Vader-in-de-hemel, niet zonder de klacht te hebben geuit, om niet te zeggen het verwijt: ‘Waarom hebt Gij Mij verlaten?’ Maar ik vergat het op te schrijven.

De rit van vandaag is een ingekorte variant op die van gisteren: ik volg het kanaal tot in Zandvoorde, sla linksaf naar Oudenberg en daar weer linksaf richting Ettelgem, Zerkegem, Jabbeke en Varsenare. Helemaal in het begin van mijn rit zie ik langs de vaart een koppel in zijn derde leeftijd poseren voor een ondernemende fotograaf: in de berm, met op de achtergrond een fotogenieke rij populieren. Heer heeft zijn beste pak, mevrouw haar mooiste tailleurtje aangetrokken. De aanloop naar een goudenbruiloftsfeest?