zaterdag 19 juni 2021

facebookbericht 1193

@Herman Jacobs Natuurlijk doe ik dat ook om oneigenlijke, politieke redenen. Net zoals de redenen voor Bourgeois om Kales te zeggen ipv Calais politiek zijn. (Alles is politiek.) Of zou de man werkelijk niet beseffen dat zijn taalgebruik op dat punt eigenzinnig is? Geen kat zegt toch Robeke of Kales? - behalve dan misschien het soort taalpuristen dat mij, maar dat terzijde, op de een of andere manier aan Joos Florquin doet denken: 'Hier spreekt men Nederlands'. Overigens vind ik niet dat N-VA'ers per se 'schier nazistisch of antidemocratisch' zijn, of toch zeker niet allemaal, en hoef je alvast daar niet 'weleens een beetje moe' van te worden. Maar toch bedankt voor je commentaar, altijd leuk om lezen. (En dan ga ik nu eens opzoeken wat je in godsnaam met Emmerik en Pleimuiden bedoelt.) 

 

*

 

@Michel Berger Uiteraard schrijf ik vanuit mijn invalshoek, maar het zal u niet ontgaan zijn dat ik de notie 'LQI' niet onvermeld laat en op die manier aangeef dat Klemperers taalkritiek in àlle richtingen kan toegepast worden. U hebt dus gelijk. Maar ik zou toch niet uit het oog verliezen dat in zijn optiek - en volgens zijn aan den lijve ondervonden ervaringen - de LTI wel degelijk een wapen was dat door de nazi's werd ingezet ter vrijheidsberoving en uiteindelijk liquidatie van een hele bevolkingsgroep. Daar kunnen Conner Rousseau met zijn marketinggestuurde taalmanipulatie en Greta Thunberg en de zeer taalmanipulatieve Raoul Hedebouw nog een punt aan zuigen, nietwaar?