vrijdag 18 juni 2021

facebookbericht 1192

Xavier Taveirne verlaat De Ochtend

Toch ook goed nieuws vandaag. Want eerlijk gezegd, ik was dat zelfingenomen toontje en de geforceerde vrolijkheid van Xavier Taveirne meer dan beu. Het was niet alleen een actualiteitsprogramma onwaardig, meer nog, met zijn neerbuigende houding en bepaalde joligheden ten aanzien van zijn medepresentatrice Benedikte Coussement zou Taveirne in andere contexten #metoo-gewijs niet zomaar wegkomen. Ik weet niet wat Coussement daar zelf van denkt, maar ik zou de onderstaande dialoog toch niet zomaar over me heen laten gaan - en die dialoog is, voor alle duidelijkheid, niet verzonnen:
XT: Heet, heter, heetst!
BC: Euh...
XT: Neen, Bene, ik heb het niet over jou!
BC (gevat): Maar wel over het weer, natuurlijk.
XT: Ja, dat heb je goed geraden! Het weer. Vandaag wordt het opnieuw een erg warme dag...

*

Ik stel de journalistieke kwaliteiten van XT niet ter discussie. Die zijn zeker goed. Idem voor Ruth Joos, die een buitengewoon intelligente interviewster is. Maar dat tóóntje, van allebei. Al kunnen ze wat dat betreft nog niet tippen aan Chris Van den Abeele, die helaas na enkele weken afwezigheid terug opgedoken is.