maandag 7 juni 2021

de taal van het lied 1

Alain Bashung, La nuit je mens

 

YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=0MYN8mAEKUo

 

’s Nachts moet ik liegen

Men heeft me zien benjispringen
In de Vercors
Amforen roven
Op de bodem van baaien
Ik maakte sidderalen het hof
Toen jij nog moest geboren worden
Bedreef ik al de liefde, veinsde me dood

Jou veroveren in dat kuuroord
Was een fluitje van een cent
Ik tilde je met handschoenen van paardenhaar,
Was als een geiser meteen doorweekt
’t Was in elk geval iets met water

’s Nachts moet ik liegen
Eindeloos sporen door de vlakte
’s Nachts moet ik liegen
Ik was mijn handen in onschuld
In de rugzak met vragen die ik tors
Hoor ik nog jouw stem
Hoor ik nog jouw stem

Ik was seizoenarbeider
In mijn hersenpan
Jouw gedachten
Maakte ik me eigen
Ik eis je op, ik eis je alleen maar op
Reis na reis
Heb ik zoveel misverstanden doen rijzen
Een eindeloze vie en rose

De ene dag naar het circus
De andere poogde ik je te behagen
Met het temmen van keeshonden
Of het dynamiteren van aquaducten

’s Nachts moet ik liegen
Eindeloos sporen door de vlakte
’s Nachts moet ik
Schaamteloos liegen
In de rugzak met vragen die ik tors
Hoor ik nog jouw stem
Hoor ik nog jouw stem

Auteurs: Alain Bashung, Edith Fambuena, Jean Marie Fauque, Jean-Louis Pierot
Mijn vertaling