woensdag 10 april 2024

gensters 9

9 april 2024

39.
Dit jaar is het in het Fort van Beieren dat ik mijn eerste zwaluwen heb gezien.

40.
Luc Van Gorp lijkt met zijn uitspraak over het recht op zelfbeschikking voor oude mensen die hun leven als voltooid beschouwen precies het omgekeerde te hebben bewerkstelligd van wat hij ermee bedoelde. Hij heeft het vermogen van het publiek om beeldspraak te vatten overschat. En nu is het alsof hij dat recht op zelfbeschikking uitsluitend aan een economische calculus koppelt. Wat – daar ben ik toch van overtuigd – geenszins zijn bedoeling kan zijn geweest. Jammer dat Van Gorp door zijn onhandige communicatie dit misverstand heeft veroorzaakt. Hoezeer hij ook probeert om het weg te werken, bijvoorbeeld in Ter Zake, het blijft plakken. Zo zie je maar weer dat een mening meteen raak geformuleerd moet zijn. Het is zoals met valse verdachtmakingen: herstel is onmogelijk.

41.
Ooit raadde ik D. aan Sebald te lezen. En kijk, nu staan er in zijn huisbibliotheek meerdere titels van mijn favoriete schrijver. Dat doet plezier.

42.
Een hevig onweer rond een uur of tien gisterenavond. Ik zat veilig binnen. Uit verschillende hoeken bereiken mij berichten. W. was net op tijd thuis. S. en D. zagen zich genoodzaakt om na de film in een café te schuilen. En R. zat er midden in.

43.
Een woordvoerster van de VDAB heeft het over ‘kortgeschoolden’. Maar daarnaast gebruikt ze toch nog altijd de term ‘hooggeschoolden’, hoewel dat binnen dezelfde logica ‘langgeschoolden’ zou moeten zijn. Op deze manier houdt ze de hiërarchie in stand die ze met haar eufemisme probeerde weg te democratiseren.