woensdag 3 april 2024

gensters 2

2 april 2024

9.
Het zich Maurice Loterman noemende alter ego van Joris Note bestempelt de dood als onnozel, stom, dwaas, lomp, idioot en debiel. Meer woorden maakt hij er niet aan vuil want hij is, zoals de titel van het boek waarin hij het zegt, [t]egen het einde.

10.
De firma Veritas maakt radioreclame voor onderbroeken, al dan niet transparant. Alsof de waarheid al niet vaak genoeg met de billen bloot gaat.

11.
De woede van Maurice Loterman spreekt mij aan, steekt mij aan: ‘We leefden, verkondigde ik, in de rotste maatschappij die ooit bestaan had, het was erger dan nazisme want iedereen nestelde zich nu zonder zweep in dezelfde onderworpenheid (…)’.

12.
Tot nu had ik me enkel voor de razernij opengesteld die ik in Dear God van XTC hoorde, niet voor de woorden. Deze keer luisterde ik voor het eerst goed naar de tekst: ‘Did you make mankind / After we made you? / And the devil too?’.

13.
‘Verwen jezelf,’ maant, op een bushokpubliciteitspaneel, een telecombedrijf mij aan. Terwijl het mij in werkelijkheid een toestel wil doen kopen dat ik niet nodig heb. Uiteraard tegen een onbetrouwbaar lage prijs. Kijk, denk ik dan, hoe gek die slogan klinkt als je het tweede woord ervan splitst.

14.
Ik haal de lente in huis. Terwijl de bomen in het park stilaan lichtgroen kleuren, van onderen naar boven toe werkend, mogen, speciaal met dat doel voor ogen in een vaas op mijn vensterbank geschikt, een paar afgekraakte takjes een exclusieve privévoorstelling van dit spektakel opvoeren.

15.
Advocaat Joris Van Cauter is bij mijn weten de eerste die openlijk durft te wijzen op het volgens hem discutabele ethische gehalte van de driedelige Woestijnvis-docureeks ‘Het proces dat niemand wou’.

16.
‘Dit gebeurt in oorlogstijd,’ zegt Netanyahu na de aanslag in Gaza op een hulpkonvooi waarbij zeven medewerkers van de ngo World Central Kitchen het leven lieten. Nou, het ondersteboven ophangen in een benzinestation, het lynchen in een Libische rioolbuis of het op een afgelegen eiland laten wegkwijnen van tirannen dan ook. Toch?


9. Joris Note, Tegen het einde, 124
11. Joris Note, Tegen het einde, 146
12. https://www.youtube.com/watch?v=Fu1sIhpFCPg&t=21s&ab_channel=Salomé
15. https://www.standaard.be/cnt/dmf20240401_96143248
16. https://www.standaard.be/cnt/dmf20231113_91995634