dinsdag 2 april 2024

gensters 1

1 april 2024

1.
Aprilvissen werken niet wanneer de waarheid wankelt. Ze komen dientengevolge niet meer in het nieuws.

2.
Een moedereend met veertien kuikens in de Dampoortsluis. Een meeuw hapt nummer dertien uit de kroostrijke rij. Moeder merkt niets van de zeer tijdelijke consternatie in de achterste gelederen van haar vloot en vaart voort met in haar zog de dertien overgeblevenen.

3.
Rik Torfs in Touché. Ik ben bereid zijn cynisme mild te noemen. Ja, een mild cynisme is zijn unique selling proposition.

4.
Voor het monstre sacré in zijn middelbare jaren is Mark Schaevers niet bepaald coulant. Enggeestig zelfbeklag en kleinzerige verongelijktheid kleuren het einde van Hugo’s relatie met Kitty Courbois. Onder andere omdat ze niet meer elke dag door hem wenst te worden bestegen. Dat is althans wat tussen de regels kies wordt gesuggereerd. De fall-out van dit debacle krijgt een onderkomen in de gedichtenverzameling Dag, jij: ‘De keren dat de klokken slaan / zijn de dertien letters van haar naam. / Ik scheur haar als een natte krant.’

5.
Israël bombardeert een Iraanse ambassade in Syrië. Ik begrijp niet waarom Israël dat doet. En als hier geen grootschalige oorlog van komt, dan begrijp ik dat eerlijk gezegd ook niet.

6.
Er zijn vier soorten supporters op de hellingen van de Ronde van Vlaanderen. Naast (a) de echte supporters zijn er (b) de vlaggen- en pancartezwaaiers, (c) de selfietrekkers en (d) de biergooiers.

7.
Van Cleo wil ik onder meer dit onthouden: dat ik wil leren luisteren naar Rachmaninov, meer bepaald naar zijn prelude opus 3 nummer 2.

8.
(...)


3. https://www.vrt.be/vrtmax/podcasts/radio-1/t/touche/12/rik-torfs/
4. Mark Schaevers, De levens van Claus
4. Hugo Claus, Gedichten 1948-1993
7. https://www.vrt.be/vrtmax/a-z/cleo/
7. https://www.youtube.com/watch?v=SCm9O2KNEX4&ab_channel=newjebenthan2