woensdag 13 januari 2021

facebookbericht 1158

Mocht er - onzalige hypothese - geen vaccin komen, dan is de kans dat je covid krijgt op termijn, zoals met de griep, quasi 100 procent. Laat ons daar even van uitgaan. Zodra je besmet geraakt met het virus, kun je anderen besmetten. Dan geldt voor hen en voor al diegenen die zij op hun beurt besmetten hetzelfde als wat hier volgt (alle cijfers zijn fictief en je moet er mij dus niet op aanpakken, het is gewoon om iets duidelijk te maken). Als je besmet bent, dan heb je, afhankelijk van je leeftijd, geslacht, gewicht, medische voorgeschiedenis etcetera, laat ons zeggen gemiddeld 5 procent om symptomen te vertonen. (Jij zit in de goede categorie wat dat betreft en zult dus veel minder waarschijnlijk ziek worden. Maar toch, op lange termijn...) Als je symptomen vertoont, heb je, laat ons zeggen gemiddeld 15 procent kans om zwaar ziek te worden. Als je zwaar ziek wordt, heb je laat ons zeggen gemiddeld 20 procent kans om in het ziekenhuis te belanden. Als je in het ziekenhuis belandt, heb je laat ons zeggen gemiddeld 25 procent kans om op intensive care terecht te komen. En als je op intensive care ligt met covid, moet je rekenen op de genade want dan heb je laat ons zeggen nog gemiddeld 50 procent kans om het niet te overleven. Uiteindelijk is het aantal mensen dat sterft aan covid toch niet onaanzienlijk - in België zijn dat er op iets minder dan een jaar tijd maar liefst 20.000, dat is op een bevolking van 11 miljoen ongeveer 0,185 procent. Ik weet wel, het zijn bijna allemaal afgeschreven oudjes, maar toch. Als het jaar rond is, maak er dan maar 0,2 procent van. Ik weet niet of ik mij op straat zou begeven als ik zeker weet dat er 0,2 procent kans is dat ik word doodgereden. Rekensommetjes zijn niet interessant en je kunt met statistieken zowat alles uitleggen, zoals ook blijkt na verkiezingen. Maar ik zou het toch allemaal niet minimaliseren. Nu weet ik wel dat je het vooral over de berichtgeving hebt. Wel, de cijfers die je daar aanhaalt zijn, als ik het zelf goed begrepen heb, weekgemiddelden: het totale aantal van de laatste zeven dagen gedeeld door zeven. Jouw manier van voorstellen is tendentieus en zou geen enkele redactie passeren. Het aantal testen is vandaag, volgens het gemiddelde over een hele week 169 versus 100 gisteren; het aantal positieve testen is vandaag, volgens het gemiddelde over een hele week 130 versus 100 gisteren. Dat is in beide gevallen een spectaculaire stijging. Zeer spoedig zullen het aantal ziekenhuisopnames, ingenomen ic-bedden en sterfgevallen ook opnieuw de hoogte ingaan. Je moet geen mathematicus of viroloog zijn om dat met zekerheid te voorspellen. Ik weet dat in de media niet alle meningen aan bod komen, wat jouw voornaamste bekommernis lijkt te zijn, maar zelf volg ik toch, als zestiger met een overgewicht en een pneumologische voorgeschiedenis en zonder intenties om anderen te besmetten, zo goed mogelijk de consignes op, hoe zwaar die mij soms ook vallen.