zaterdag 14 januari 2017

los ingeslagen 241 / droom # 104-105



6 april 2002

Er is opnieuw een huiszwamhaard vastgesteld: dit keer in het waskot. Brian staat hier al om half acht om het wezen (dier?/plant?) te bestrijden.

*

Het is nu al meer dan een week stralend helder weer: zoiets is tegenwoordig uitzonderlijk.

*

Stel: een man in zijn MLC gaat wekelijks afwisselend naar een Gregoriaanse mis en een bordeel…

*

(…)

*

Fietsend met de wielervrienden vind ik een portefeuille (met inhoud) op straat. Ik lever de vondst af bij de moeder van de 16-jarige eigenaar in de Clarastraat.

*

Het op intelligente kijkers mikkende ‘Zonder trommels en trompetten’ van Marc Reynebeau (op tv) is dit keer gewijd aan ‘de oorlog tussen de seksen’. Als zo vaak bij dit soort programma’s steek ik er ook dit keer niets van op. En dat niet omdat ik té intelligent zou zijn, maar omdat men op ontstellend vanzelfsprekende wijze blijft steken in oppervlakkigheden en haastig geleuter.

*

(…)


7 april 2002

Israël is al een week Palestijnse steden aan het bezetten. Ze zijn – zeer gepast! – op Paaszondag begonnen. De actie wordt voorgesteld als een zelfverdediging tegen de zelfmoordacties – die inderdaad gestopt zijn…

*

Het opruimen en reinigen van de boeken; de kleverige film van nicotine vermengd met stof; de verschillende impact van het vuil naargelang van de verschillende papiersoorten: op de glanzende covers ligt er een film…

*

Tafi wint de Ronde van Vlaanderen, Museeuw is tweede. Ik kijk drie uur aan een stuk naar de reportage op tv.

*

Ik ga fietsen. Het is nog altijd mooi weer, maar nu staat er een strakke en koude oostenwind.

*

Opruiming: de SdL’s en Boeken-bijlages van meer dan een jaar ver. Het tegengaan van stapelvorming.

*

Ik lees Scheepsberichten van Annie Proulx en heb het gevoel dat ik steeds vaker heb bij het lezen van om het even welke roman, ook een goede (en Proulx schrijft echt niet slecht). Dat gevoel zegt: ‘ik lees niet verder want ik ken nu toch alle verhalen’… De enige reden waar je uiteindelijk nog fictie om leest, is de stijl: blijkbaar kan een goed geschreven tekst nog altijd, in weerwil van de postmoderne scepsis ten aanzien van verhaal en plot, een esthetisch genoegen teweegbrengen. (Maar wanneer is een tekst goed geschreven?)

*

(…)


8 april 2002

Droom: Mijn kot in Leuven. Het is helemaal anders ingericht. De verschillende kamers in het huis lopen nu allemaal in elkaar over. Er wonen andere studenten. Promiscuïteit. Een zeer vuile wc-pot.

*

Droom: Ik kom te laat voor een examen omdat ik er niet toe kom om tijdig met voetballen te stoppen. (In andere dromen kom ik vaak te laat voor het voetballen!)

*

Casanova, De school van het leven:
[104]: ‘Ik vond dat ik een ellendeling was als ik het vertrouwen beschaamde dat zij in mij stelden. Ik besloot daarom tot onthouding. Omdat ik er zeker van was dat ik deze overwinning op mijzelf zou behalen, durfde ik tegen mijn begeerte te vechten en het besluit te nemen mij alleen tevreden te stellen met haar aanwezigheid. Ik kende de grondwaarheid nog niet dat zolang de strijd duurt, de overwinning onzeker is.’

*

(…)

*

(…)


9 april 2002

Met het gezin naar Ieper: bezoek aan de tentoonstelling ‘Dead-lines’ in de Lakenhalle. Tearoom, Menenpoort. Beide kinderen krijgen elk een Zwitsers mes. Tyne-cot. Een heerlijke namiddag.

*

Aster Berkhof in Humo (nr. 3214): ‘Vrouwen zijn ietsje meer mens dan mannen, ze hebben iets meer karaat.’ En: ‘Ik heb het geloof niet verlaten, het geloof heeft mij verlaten.’

*

(…)


10 april 2002

Opnieuw een zelfmoordaanslag in Israël: de bezetting haalt blijkbaar niet veel uit.

*

Casanova, De school van het leven:
[ergens tussen 116 en 130]: ‘Liefde is welsprekend, het onderwerp is onuitputtelijk, maar als het einddoel waarop zij is gericht, niet in zicht komt, zakt zij ineen als deeg bij de bakker.’

*

Wat werken, opruimen, eten maken, boodschappen doen, bibliotheek verhuizen van mijn bureau beneden naar het bibliotheekkamertje boven. Heb zin om een inventaris aan te leggen – maar waarvoor zou dat goed zijn? Om intussen al die boeken niet te moeten lezen?

*

(…)

*

Denis en zijn maatje Angelo breken het oude wc’tje af onder de buitentrap en installeren een mooie koperen goot onder het dakterras.