donderdag 27 december 2012

facebookbericht 355

Met zijn zeer sterk geformuleerde reactie op de uitschuiver van de tandem Di Rupo-Albert II heeft Bart De Wever, ik zeg het niet graag, gelijk: het koningshuis moet politiek neutraal zijn en, zoals in Nederland, een verenigende functie hebben. Het is natuurlijk wel een beetje hypocriet voor een partijvoorzitter die van polariseren de jongste weken zijn handelsmerk heeft gemaakt, maar dat verandert niets aan zijn gelijk in deze kwestie. De intellectuele eerlijkheid gebiedt mij om dat toe te geven nadat ik mij de voorbije dagen nog verontwaardigd verzette tegen BDW’s visie op cultuur, het gedrag van een diplomaat van N-VA-signatuur in Congo-Brazzaville en de tegen progressieve intellectuelen gerichte intimidaties. Ik vind het zeer vervelend dat deze koningskwestie – ik kies het woord omdat BDW in zijn tekst handig inspeelt op Alberts zeer ongelukkige verwijzing naar de jaren dertig – de partijvoorzitter van de N-VA uitstekend van pas komt om zijn uitschuivers van de voorbije dagen onder de mat te vegen. Nu gaat alle aandacht naar dit voor BDW zeer welgekomen, en door Di Rupo veroorzaakte, succes – zeker nu hij heeft aangekondigd de koninklijke prerogatieven op de politieke agenda te zullen plaatsen en de andere Vlaamse partijvoorzitters, die via hun vicepremiers in de federale regering door Di Rupo in de wind zijn gezet omdat zij met betrekking tot de koninklijke kerstboodschap niet werden geconsulteerd, niet anders zullen kunnen dan hem hierin te volgen. Dat zal de N-VA alleen maar versterken. Mij is het daarnet op de radio alvast opgevallen hoe BDW spreekt van ‘de helft van de Vlaamse kiezers’. Bij mijn weten zitten de Vlaams-nationalisten in de voor hen meest optimistische scenario’s toch maar aan 35 tot 40 procent? Of telt BDW er nu al, nu het cordon tussen zijn partij en het Blok nauwelijks nog bestaat, het Vlaams Belang bij?