zondag 22 augustus 2004

Fotografie (2)

INHOUD EN TECHNIEK
Foto’s van niet-geschoolde fotografen kunnen alleen maar interessant zijn voor zover zij inhoudelijk iets te bieden hebben. Voor (technisch) geschoolde fotografen moet een foto, ongeacht wat erop te zien is, eerst en vooral technisch in orde zijn. Een foto is in het algemeen, voor zowel niet als wel geschoolde fotografen, pas interessant of geslaagd als zij zowel inhoudelijk iets te bieden heeft als technisch in orde is. Ik wil foto’s maken die voor iedereen – of toch voor een zo groot mogelijk aantal mensen - interessant zijn. Dat is de reden waarom ik geen vrede mag nemen met het inhoudelijke: ik mag mij niet wegsteken achter het excuus van niet-geschoold te zijn en moet dus, willens nillens, mij technisch bekwamen, goed beseffende dat de perfectie toch niet te bereiken is.
Dit is een wat onhandige formulering van het vermoeden dat het inhoudelijke pas overtuigend wordt met een technische perfectionering.