dinsdag 15 september 2020

vorig jaar 232

190831

Op Facebook een aanvaring met radiomaker Koen Fillet. Ik liet mij schamper uit over het feit dat ik niet bij een door hem gedeeld artikel kon. Boekhandelaar Steven van Ammel viel Fillet bij: als je naar de bakker of de beenhouwer gaat, dan betaal je toch ook? Ja natuurlijk, maar ik vind het een kwestie van etiquette om geen artikels te delen waar niet iedereen bij kan. Waarop Fillet: als u dat een kwestie van etiquette vindt, dan moet ik u verzoeken niet meer op mijn tijdlijn te passeren. Enfin, dat soort ongein, in het openbaar dan nog. Ik schrijf Fillet een brief, waarin ik in vriendelijke bewoordingen mijn standpunt verdedig en nog wat bijkomende informatie verschaf, over mijn verleden als freelancer bijvoorbeeld en over het feit dat ik nu toch al vijftien jaar voor iedereen toegankelijke teksten en foto’s de wereld in stuur. Benieuwd of en eventueel hoe hij daarop zal reageren. * Al zappend kom ik uit op de chronoritten op het circuit van Francorchamps, ‘het mooiste ter wereld’. Enkele uren later verongelukt daar een 22-jarige Franse piloot. Er zijn beelden van het accident. * (…) * Mijn brief aan Koen Fillet is, mede doordat Fillet hem gedeeld heeft, vandaag meer dan driehonderd keer aangeklikt. Of iedereen hem volledig gelezen heeft, weet ik niet, maar wat ik wel zie is dat niet één iemand er inhoudelijk commentaar op geeft op Fillets tijdlijn. Likes en hartjes en wat weet ik al niet, en dat het mooi weer is en dat we daar van moeten genieten, maar een argument? Neen, niets, geen enkele inhoudelijke weerlegging. Ook niet van Fillet zelf, overigens. * (…) *