donderdag 24 september 2020

vorig jaar 242

190912

Opmerkelijk, dat onderscheid dat, leer ik van Luc Devoldere (Mijn Italië, 239 vv.), de voorheen voor mij onbekende filosoof Carlo Michelstaedter maakte tussen overtuiging (persuasione) en retoriek. Het komt wonderwel overeen met het onderscheid tussen leven in het heden en het leven in de toekomst (…), dat me ernstig aan het denken heeft gezet over de manier waarop ik tot nu toe in het leven stond (…). Persuasione gaat over authenticiteit, zelfverwerkelijking, een gezond egocentrisme. De retoriek leidt de persoon met conventies en conformisme af van wat dan de essentie zou zijn maar wat niet meer dan een leegte blijkt. ‘De Persuasione of Overtuiging is het volledige bezit van het eigen leven en de eigen persoon, het vermogen het ogenblik volledig te leven zonder het op te offeren aan iets wat moet komen of waarvan men hoopt dat het komt, terwijl men zo het leven vernietigt omdat men wil dat het zo snel mogelijk voorbijgaat. Maar de beschaving is de geschiedenis van mensen die niet in staat zijn om overtuigd te leven, die de enorme muur van de Rettorica optrekken, de sociale organisatie van het weten en het handelen, om zichzelf het uitzicht op en het bewustzijn van hun eigen leegte te verbergen.’ (240) Enkel de grote geesten zijn in staat om volledig vanuit hun eigen overtuiging en zelfbesef te leven. Zij malen trouwens niet om hoe lang zij in dit leven staan. Het doet mij denken aan Jacques Brel: ‘beter kort branden dan lang smeulen’. * Toevallig beland ik op YouTube op de mij voorheen onbekende blues- en indi-zanger Daniel Johnston. Kende ik dus niet, maar het blijkt een cultfiguur te zijn geweest, onder meer door Kurt Cobain op een piëdestal geplaatst. Hij overleed gisteren (geboortejaar 1961!). De ritmes zijn eenvoudig, het zingen kinderlijk naïef en zeer verre van volmaakt. Het doet mij aan Jonathan Richman denken, van Jonathan Richman & The Modern Lovers. * (…) *