vrijdag 4 september 2020

vorig jaar 221

190809

X. vertelt over het bezoek dat hij van een deurwaarder kreeg omdat hij vergeten was een provinciale belasting van 20 euro te betalen en ook een herinnering daarover over het hoofd had gezien. Die grap kost hem nu 440 euro. Dat is tweeëntwintig keer de initiële kost. Het kot zou te klein zijn als de werkelijk grote belastingontduikers op een evenredige manier zouden beboet worden. En aangezien X. op dreef is, heeft hij het ook nog over de schande dat (1) grote private bedrijven in onze data neuzen, niet alleen Google maar nu ook Skype, maar vooral (2) dat wij dat allemaal normaal vinden en daartegen totaal niet protesteren. Erger dan de lijdzaamheid van de Oost-Duitsers die onder de praktijken van de Stasi gebukt gingen, vind ik, en ik voel dat hij gelijk heeft. De lijdzaamheid waarmee de bevolking zich aan het heersende totalitarisme overgeeft, is ongezien. (En dat doet mij dan weer denken aan de meewarigheid die mij te beurt viel toen ik 25 jaar geleden schreef dat we in een totalitair systeem leven. ‘Ben je niet wat al te zwaar op de hand?’ werd mij toen gevraagd.) * (…) * (…) *