vrijdag 18 januari 2019

van Dale 286-290


286
De zeeman steekt ze in de kaken van zijn knar (…)
Ilja Leonard Pfeijffer, Idyllen, 95

knar (de (m.); -ren) 2 (volkst.) hoofd, kop: een kale knar

287
En als ik aan de planken wrik, / welt lensvocht op in de vermolmde lakens van / mijn bed.
Ilja Leonard Pfeijffer, Idyllen, 126

5lens (bn.; lenze) 2 leeg: het flesje was lens; de pomp is lens, geeft geen water meer; het schip lens pompen; hij is lens, hij is zijn geld kwijt

288
Ik zie mezelf al dagen spelen / met jurkjes om mijn striae en drie kusjes mailen / naar sukkels van de datingsite of van mijn werk.
Ilja Leonard Pfeijffer, Idyllen, 133

striae /strije/ (mv.) lijnen in de huid op borsten, buik of bovenbenen ontstaan door uitrekking van het onderliggende weefsel, meestal ten gevolge van zwangerschap

289
Als een beer die kaal- / geknuffeld achter boeken van mijn commensaal / verborgen, eenzaam op zijn koude stalen rek, / niet meer wil denken aan een stukgeschaamde vlek / in witte lakens van een strak gesteven jeugd, / zo had ik mij op een bekentenis verheugd.
Ilja Leonard Pfeijffer, Idyllen, 148

1commensaal (de (m.); commensalen of -s) 1 kostganger

290
Bestaan is tegen beter weten in te pogen / om niet te denken wat je best zou kunnen denken / terwijl je vastloopt in de slochters en de slenken / van moddersleuven in de storm op weg naar huis.
Ilja Leonard Pfeijffer, Idyllen, 167

slochter (de (m.); -s) (gew.) doorgang, slop door het ijs, syn. vaargeul