zondag 2 juli 2017

de zomer van 2017 – 2 / facebookbericht 1004


De brief aan Koenraad Goudeseune, die ik gisteren schreef, bevatte een ‘tag’ naar Willy Spillebeen, en zo kwam de auteur, 85 nu, en helemaal vanuit het verre Menen, ons op het spoor. Hij reageerde:

‘Blijkbaar moet ik ook iets met Facebook aanvangen, wat ik tot nu nauwelijks heb gedaan; Het stuk van Pascal Cornet over Jeroen Brouwers is heel knap, heel intelligent, inlevend en juist. Jeroen Brouwers is een groot schrijver, van wie ik ongeveer alles heb gelezen. Zijn belang voor de Vlaamse literatuur is niet te onderschatten. En wat een polemist! Pascal: lees liever Aeneas of de levensreis van een man en Cortès of de val. (Ik ben natuurlijk maar de schrijver, heb natuurlijk mijn darlings.) Koenraad Goudeseune: heeft jouw intuïtie je ingefluisterd dat mijn huis in de straat ligt (Sluizenkaai, Menen) waar een tiental huizen worden afgebroken voor de nieuwe hogere brug over de Leie? Mijn huis ligt zo'n honderd meter daar vandaan. (In de vier kaaien van Menen worden binnenkort 180 gezinnen onteigend en hun huizen afgebroken.) Daar zit een roman in. Maar ik schrijf geen proza meer, wel nog gedichten. Je hebt gelijk, Koenraad, geen enkele titel van me is nog in de boekhandel. Maar het klopt niet dat deze "vergeten man in een sociaal appartement aan de rand van een akelige stad" woont.’

Ik bedankte de schrijver: 

‘Dank u, Willy Spillebeen, voor deze reactie. Dit doet enorm veel plezier. Ik denk dat ook Koenraad Goudeseune er blij mee zal zijn. Waar Facebook al niet goed voor is, nietwaar. Ik vat spoedig de lectuur aan van uw Aeneas of de levensreis van een man.’