maandag 20 november 2023

honderd woorden 509

POLSBLESSURE

Kort na elkaar lees ik twee keer hetzelfde verhaal. David Foenkinos omschrijft het: ‘Ik had wel eens verhalen gelezen of gehoord over mensenlevens die van de ene dag op de andere ontspoorden.’ (60) (Foenki-wie? Foenkinos, ik had ook nog nooit van hem gehoord.) Ik herinner me niet al eens eerder zo’n verhaal te hebben gelezen. En nu twee kort na elkaar: zowel Veronesi als Foenkinos vertelt over een man met een polsblessure die op korte tijd zijn job en vervolgens zijn relatie in rook ziet opgaan. Waarop het in Zeldzame aarden uitdraait, weet ik intussen. Benieuwd wat Foenkinos ervan bakt.


Sandro Veronesi, Zeldzame aarden (vertaling (2015) door Rob Gerritsen van Terre rare (2014))

David Foenkinos, Op de goede afloop (vertaling (2015) door Liesbeth van Nes van La tête de l’emploi (2014))