vrijdag 17 november 2023

honderd woorden 506

COPRODUCTIE

De plot met familieverwikkelingen en malafide zakelijke constructies gaat mijn pet te boven. Het expressieve bereik van acteur Kevin Janssens, de blik altijd op onweer, is mij te beperkt. Ik spits mijn aandacht toe op het intrigerende contrast tussen een streng-orthodoxe leefwijze, die het verleden met een nagenoeg uitgestorven taal, oeroude rituelen en achterhaalde verhoudingen tussen de generaties en de seksen in stand houdt, en een obsceen kapitalisme waarin het diamantgeld geen kleur heeft. En wat mij nog het meest bezighoudt, is dat deze prestigieuze coproductie van een Vlaams en een Israëlisch productiehuis uitgerekend nu wordt uitgezonden. Inclusief Antwerpse citymarketing.

Rough Diamonds, coproductie De Mensen en Keshet International, op VRT MAX