woensdag 29 augustus 2007
Terugblik 372 / 1000
De kadrering heb ik aangepast in functie van de vorm van het binnenraam. De vrouw die bezig is in de keuken en het schilderij op de achtergrond, zelf ook weer een frame, zorgen voor een coulisse-effect. Dat alleen de geschilderde vrouw de fotograaf aankijkt, sorteert een dramatisch effect. De man op de voorgrond lijkt zijn gesprekspartner aan te kijken, een gesprekspartner die niet de fotograaf kan zijn. Toch was dit niet zo. De man sprak met de fotograaf, maar keek op het ogenblik dat die afdrukte een andere kant op. De zalmkleurige muren doen een onwezenlijk rood ontstaan. Enkel het blauwe schroefdopje op de binnenraamrand, het dopje van een fles Spa, wijkt af van dit onwezenlijke kunstlichtpalet. Ik had dat dopje niet opgemerkt bij het afdrukken, en overwoog zelfs om het bij het ‘ontwikkelen’ weg te photoshoppen. Nu ben ik blij dat ik dit niet heb gedaan want in zijn blauwigheid, net discreet genoeg om niet meteen in het oog te springen, zorgt dat ene dopje in deze zee van rood voor een aangenaam contrapunt. Zonder dat ene, toevallige, blauwe dopje was deze foto ongetwijfeld in de vergetelheid verdwenen.