zondag 29 september 2024

een mooi moment, vorige week 17

De 7,5 kilometer lange en bijna exact 10.000 stappen tellende wandeling rond de stad over de Vesten heeft het perfecte formaat om het bijna twee uur durende radioprogramma Touché te beluisteren en ondertussen de dagelijkse dosis beweging te realiseren. Vandaag was Bart Van Loo te gast, een spraakwaterval die ik graag bezig hoor omdat hij vlekkeloos Nederlandse volzinnen debiteert en ondertussen ook nog iets zegt ook. Een mooi hoogtepunt in het interview was toen Van Loo vertelde over zijn vader, hoe die niet de kans had gekregen om de studies te doen die hij zeker zou hebben aangekund, tuinier was geworden, nauwelijks een boek las, maar wel na het doornemen van de eerste hoofdstukken een gepaste commentaar had op Stoute schoenen, de recente offspin van Van Loo’s reeds op vierhonderdduizend exemplaren verspreide Bourgondisch avontuur (ik citeer uit het hoofd): ‘Ik ben met jouw schoenen al naar Brugge, Gent en Ieper gestapt, en nu zelfs naar Scherpenheuvel, en nu ga ik naar Leuven.’ Dit had Van Loo, zo zei hij, gelukkiger gemaakt dan de laaiend enthousiaste kritiek in De Standaard. En ik vond dit perfect aannemelijk.

https://www.vrt.be/vrtmax/luister/radio/t/touche~11-31/touche~11-29371-0/



240922