zondag 17 december 2023

honderd woorden 530

VERIFICATIE

Eergisteren gaf ik een uit het hoofd gereproduceerd (*) citaat van Gerard Reve, met de vermelding dat ik niet wist in welk boek ik het had aangetroffen. (En ook niet hoe het in godsnaam mogelijk was dat ik het had onthouden.) Een aandachtige lezer bezorgde me de juiste gegevens. Na verificatie kan ik het exacte citaat geven: ‘Wat is alles toch wonderlijk! Als je bijvoorbeeld nagaat, dat ijs precies bij 0 graden Celsius overgaat in water, en dat datzelfde water weer bij precies 100 graden kookt, geen graad meer of minder! Dat kan nooit toevallig wezen: er moet een God zijn.’


Gerard Reve, Brieven aan Simon C. 1971-1975, 42, maar ook in: De Taal der Liefde, 69, waarin de brieven aan Simon Carmiggelt onder de titel ‘Brieven aan een kunstbroeder’ ook zijn opgenomen.

(*) Dit is wat ik uit mijn hoofd haalde: ‘Water kookt bij precies 100 graden. Dat kan niet op toeval berusten: er moet een God zijn.’