zaterdag 1 november 2014

zomer veertien 68



29 augustus – vrijdag / Visart

(…)

De coïncidenties van de lectuur. In Ter wereld gekomen van Margaret Mazzantini lees ik over een stel dat op tv naar beelden kijkt van een verre oorlog. De geluiden die daarbij horen: ‘als het gekletter van borden in de gootsteen, een lap stof die in stukken wordt geknipt door een nerveuze kleermaker’ (dat laatste is vreemd). ‘De voetstappen van iemand die vlucht, het doffe geluid van stenen die in modder terechtkomen.’ En dan: ‘Een ratelend geluid, dat nog niet eens zo verschrikkelijk is, als een halsketting die kapot valt. Dan de knal van een houwitser.’ (199-200) Die halsketting blijft hangen. En dan realiseer ik me dat ik, die me niet herinner ooit in een boek iets te hebben gelezen over het uit elkaar vallen van een halsketting, nog maar een halfuur geleden ook in het Plakboek van Georges Perros een halsketting aan diggelen zag vallen: ‘Alle bijeengegaarde woorden vallen op de grond zoals de parels van een halsketting als het slotje kapotgaat.’ (34)

(…)

(…) Ik zit nog wat op Facebook, vindt daarop M.D.. Hij ontwijkt mijn vragen hoe het met hem is. We nemen ons voor om samen eens een dag op stap te gaan maar wanneer gaat dat er van komen?