maandag 27 januari 2014

los ingeslagen 160



29 november 2013

Een mens zou, aan de hand van het televisieprogramma Blokken en de vragen die daarin verkeerd worden beantwoord, eens een lijstje moeten aanleggen met bewijzen van de teloorgang van de toch als evident beschikbaar veronderstelbare parate kennis. Maar een mens kan zich maar beter niet laten leiden door zorgen over de kwaliteit van ons onderwijs en door een al te pessimistische kijk op de toestand van onze beschaving – daarvoor is het leven te kort.

Dat echter gisteren een kandidaat niet wist dat de bergketen die zich op de grens tussen Spanje en Frankrijk van Atlantische Oceaan tot Middellandse Zee uitstrekt Pyreneeën heet, en dat vanmiddag allebei de kandidaten dachten dat John Le Carré een Franstalige auteur is: dat moet ik hier toch even kwijt.

Op zich zou ik dat nog niet de moeite van het opschrijven waard hebben gevonden, mocht niet de tweede kandidaat die in John Le Carré niet, in weerwil van diens Frans klinkende naam, de Britse thrillerauteur had herkend, bij de beslissende vraag niet ook nog eens freudiaans zijn uitgeschoven. Els F. uit Erpe-Mere kon niet op de naam komen van de kerel die in Pirates of the Carribean die opgeschroefde Piet Piraat speelt waar zoveel vrouwen voor vallen – ik doel met dat laatste de acteur en niet de piraat. Johnny Depp was de naam die haar ontsnapte. Het lag op het puntje van haar tong, zoals dat pittige dipsausje waar ze onlangs van proefde, maar ze kon er niet op komen. En daardoor verloor ze het spel. Kijk, dat was nu eens iets wat ik ook niet wist: de exploten van de heer Depp zijn aan mij totaal voorbijgegaan.

Bij het troostpraatje achteraf komt Ben Crabbé, de onvolprezene, op deze onverklaarbare vergeetachtigheid terug: ‘Johnny Depp heeft het jou gelapt!’ ‘Ja,’ zegt Els F. uit Erpe-Mere, zonder dat haar was gevraagd gênante ontboezemingen prijs te geven, ‘vreemd dat ik niet op die naam kon komen want iedereen zegt dat mijn man zo op Johnny Depp gelijkt.’

Waartoe het ontbreken van parate kennis over piraten al niet leiden kan.