zondag 13 januari 2013

los ingeslagen 63


10 december 2012
 
Vanmorgen vroeg op Facebook opgeschrikt door het bericht van ‘facebookvriendin’ Saskia Van N. , die ik in het ‘werkelijke’ leven niet ken, dat haar zuster zich vannacht onder een trein geworpen heeft. Het klinkt hier koel, en zo koel was het zeker niet geformuleerd – Saskia laat haar wanhoop en verdriet de vrije loop, net zoals ik haar nu al maanden met veel inzet en emotie allerlei onrechtvaardige toestanden zie aanklagen. Het bericht doet mij ook verdriet: waarom moet iemand die zo haar best doet zo erg getroffen worden? Ik vraag mij af of en hoe ik moet reageren. Doet het er eigenlijk wel toe? Ik zie de al bijna driehonderd reacties op het scherm defileren. Iedereen zoekt een gepast woord, een gepaste formulering. Maar het verdriet van deze moedige – maar o zo verwonde – vrouw blijft niet-curabel. Ik aarzel. Na de zelfmoord van Lieven D. word ik op Facebook een tweede keer geconfronteerd met een leed dat niet concreet is maar toch ook niet in die mate abstract of virtueel dat ik in staat zou zijn het me niet aan te trekken.