dinsdag 26 september 2006

Fictionalisering

Alles voor de kijkcijfers: dat imperatief volgt de VRT-Nieuwsdienst niet alleen op in zijn journaals (zoals ik, denk ik, hier al eerder aangaf), maar ook steeds meer in zijn ‘duidingsprogramma’s’. De ‘verkiezingsshows’ (what’s in a name) worden dezer dagen aangekondigd met de nodige dramatiek: de nieuwsankers figureren – zeer pretentieus als je het mij vraagt – in het spotje voor de komende uitzendingen van de soap ‘Zeg nu zelf’ als dramatis personae, mét aangepaste belichting en pose en acteertechnieken. Ander symptoom: op de website van televisiezender Eén krijgt het politieke programma ‘Villa Politica’ de ondertitel ‘Het leven zoals het is in het parlement’. Ofte: nog maar eens een stap verder in de richting van de fictionalisering van de politiek. Ik weet niet of dit van aard is om de zogenaamde ‘kloof tussen burger en politiek’ – ik weet het: de term is afgezaagd maar daarom niet minder adequaat – te dichten.