zondag 5 september 2021

notities 2

210902

8.

Waarom ik nu in godsnaam moet dromen dat ik dunne biefstukjes à point moet bakken voor Prince, is mij niet duidelijk. En waarom er in die keuken vraatzuchtige honden rondlopen die dreigen met mijn biefstukjes tussen de tanden op de loop te gaan, al evenmin.

 

9.

Door J.F. Vogelaar kom ik op het spoor van de holocaustroman Jakob Littners aantekeningen uit een aardhol. Hij geeft het als voorbeeld van niet door het slachtoffer zelf opgetekende herinneringen aan de verschrikking. Blijkt dat ik het boek in mijn bezit heb: een ‘afgevoerd’ exemplaar, door mij gered op een van de boekendeportaties van de Openbare Bibliotheek Brugge. Zo te zien is het een ongelezen exemplaar. Daar zal binnenkort verandering in komen. Vogelaar op het achterplat: ‘indrukwekkender boek heb ik zelden gelezen’.

 

Wolfgang Koeppen, Jakob Littners aantekeningen uit een aardhol (vertaling door Wim Platvoet van Jakob Littners Aufzeichnungen aus einem Erdloch, 1948), 1992, 141 p.

10.

https://pascaldigital.blogspot.com/2021/09/david-lynch-lost-highway.html

David Lynch, Lost Highway, 1997