dinsdag 8 juni 2021

facebookbericht 1188

(@Herman Jacobs) Van Hugo Raes las ik enkel, nu ook alweer negen jaar geleden, de onder de titel Een aquarel van de tijd verzamelde herinneringen en dagboekaantekeningen - en ik herinner er mij niets meer van. De man was toen al in grote mate nog niet dood maar wel al vergeten. De andere boeken die je daar met scherpe blik (ondanks de geringe resolutie van de foto) ziet staan, heb ik vaak - en altijd tweedehands, voor één, anderhalf of twee euro - gekocht omwille van de fraaie LRP-covers waarvan ik je er eentje toon. Voor een lectuur van dat alles zal het allicht wachten zijn tot Sint-Juttemis, al ben ik natuurlijk zeer benieuwd naar die seksverhalen waar je zo smakelijk aan refereert. 


Ik sla die Vadsige koningen op een willekeurige bladzijde open. Lees je even mee de eerste zin waarop mijn oog valt? (Bladzijde 157 van de vijfde druk (1966), de laatste zin van de tweede alinea aldaar.) 'Ik denk dat je moeilijk zomaar kunt besluiten van aan een touw te gaan hangen met handen en voeten, temeer daar je weet dat in het geval je valt, men drie andere slachtoffers temeer kiest uit je gezelschap.' Ik weet dat hier verre van sprake is van een representatieve steekproef, maar echt aanzetten tot lectuur van het volledige boekwerk, en de daarmee gepaard gaande tijdsinvestering, doet dit bij mij toch niet.