maandag 1 juli 2013

los ingeslagen 99


7 mei 2013

Gisteren was I. hier. We spraken over zijn sauna, hij wil er un espace désoeuvré van maken. Hij leest over zuiveringsplaatsen in verschillende culturen. De mystiek van de sauna. Het sjamanistische reinigen. En hij vindt bij Franse filosofen min of meer wat hij zoekt. Bataille, Blanchot, Barthes. En een zekere Nancy – uit te spreken zoals de Franse stad; mij niet bekend, moet ik nog even opgoogelen. Kijk, Jean-Luc Nancy dus heeft het niet over l’espace maar over la communauté désoeuvrée. Het woord désoeuvrée is onvertaalbaar, vindt I., het heeft iets te maken met het achterwege laten van alle utiliteitsdenken. Het totalitaire pragmatisme. In die communauté désoeuvrée moet een opening kunnen ontstaan naar een transcendentie. Maar in dat moet ligt natuurlijk de hele paradox: hoe kun je dat soort ervaringen, dat je moet overkomen, organiseren? I. geeft het voorbeeld van zo’n opening, hoe die zich ook in het dagelijkse leven kan voordoen. Stel, je zit op een trein die een eind moet halt houden vanwege een ‘personenongeluk’: iemand die zich voor de trein gegooid heeft. In de wagon ontstaat een stilte. De dingen waarmee iedereen zich afzonderlijk bezighield, worden opeens triviaal. Er ontstaat iets wat de mensen, die tot voor het ongeluk onverbonden waren, samenbrengt. Ik vind het voorbeeld een beetje drastisch. Een uur vertraging zonder ‘personenongeluk’ kan al voldoende zijn om een dergelijke verbondenheid teweeg te brengen. Laat ons hopen dat er niet telkens iemand zich voor de trein moet gooien om te kunnen ervaren wat Jean-Luc Nancy bedoelt.

In het tweede gedeelte van ons gesprek – na het gezamenlijke eten met G. en in het steeds killer wordende Visartpark, met een fles wijn, op een bank gezeten – hebben we het over de zelfmoord van F., in 1990. De crimes van de psychiatrie. F. had zich, vanwege zijn zelfmoordneigingen, twee maanden laten opnemen. Hij was naar huis gestuurd met de lading antidepressiva die hij had opgespaard in zijn koffer. Hij liet een vaste vriendin na. (…)


Dan hebben we het over liefde en relaties. (…) Hartstocht. Wat is hartstocht? Ik zeg dat ik het niet weet. (…)