zaterdag 20 juni 2009

dag 654

090601 maandag
Tussen 5 en 7 lees ik Modiano uit…

Ik hou van de sfeer waarin Modiano me brengt met zijn precieze, aarzelende formuleringen. Hij schept meer een sfeer dan dat hij een verhaal vertelt. Hij weet heel goed hoe hij dat moet doen – soms heb je de indruk dat hij het een beetje te goed weet. Dans le café de la jeunesse perdue vertelt over vergeefsheid en vergetelheid. Jeugdige overmoed die verzinkt in de tijd. Gefnuikt enthousiasme, geknakte ambities. Niet door iets bepaalds afgebroken, neen, gewoon door de tijd en door het feit dat niet iedereen kan slagen. Identiteiten verdwijnen en laten nauwelijks een spoor achter. Nauwelijks: vaak zijn de achtergelaten sporen onbedoeld. Een document dat iemand heeft vergeten op te ruimen. Een foto die niet is vernietigd.

…en vervolgens ook nog de bladzijden in Een portret… die ik vorige week wegens tijdsgebrek moest overslaan. * Terug het bed in tot ½9. * Ontbijt, mails, reisfoto’s uitladen, boodschappen bij een van de weinige kruideniers die deze feestdagochtend (was ik vergeten) open is. Blog. * We verdiepen ons in de puntentelling van de Weight Watchers en eten een slaatje met sla, tomaat en in de balsemiek gebakken paprika, look en pijnboompitten. Drie punten! Met de vier boterhammen en de jam van het ontbijt zit ik al aan acht – en ik mag er vandaag 28! * Enkele bladzijden in de briefwisseling Hesse/Mann. * […] de fiets op voor een rit van 1¾ uur. Net op tijd terug om de lasagne in de oven te steken. Ik eet maar een halve portie, opnieuw met sla en tomaten. Ik help G met zijn Frans. T […] vertelt […] dat twee vriendinnen van hem, die stemplichtig zijn, nauwelijks weten waarover het zondag gaat. Moeten ze nu of voor het Vlaams of voor het Europees parlement kiezen, of voor het Vlaams én het Europees? Het zegt wel iets over hoe het als infotainment verpakte informatiebombardement dezer dagen bij het doelpubliek, namelijk de kiezers die informatie nódig hebben, aankomt. * S belt met het slechte nieuws over […] * Om 9¼ trek ik naar buiten om nog enkele foto’s te maken van de reiemurenbegroeiing voor het boek. Te laat eigenlijk want de bloemen zijn al dicht. Ik kom J tegen en sla een praatje. Hij zou me misschien volgend jaar nog wel eens nodig kunnen hebben voor nog eens een fotoworkshop. […] * Ik schrijf de reisnotities uit. Tot 11. […]