zaterdag 24 juni 2006

61 * 28,01 * 901

Op het kanaal Brugge-Gent vaart een eenzame kanovaarder met een oranje zwemvest. Ik sla rechtsaf en volg een Quick-Stepper tot aan Driekoningen. Mijn banden zijn niet hard genoeg opgepompt zodat ik de bochten voorzichtig moet aansnijden. Hertsberge, Ruddervoorde. Het cafeetje De Vlasbloem op de hoek, waar ik een jaar of vier geleden voor de meer dan negentigjarige bazin een cola uit de kelder haalde, is nu een kapsalon. ‘Beauty’ of zoiets, heet het, maar boven de voordeur staat nog eerbiedig ‘De Vlasbloem’. Voor Zedelgem is het even cyclocrossen want ze zijn het kruispunt met de baan van Brugge naar Torhout aan het heraanleggen. In Aartrijke houd ik even halt bij fietsenzaak ‘Fangio’ omdat ik er sterk afgeprijsd het bleekblauw-met-tricolore shirt van de Belgische nationale wielerploeg aan een op het trottoir geplaatst rek zie hangen – maar het is een XXL. Via de Zeeweg naar het kanaal Brugge-Oostende. Onderweg kruis ik een man op de fiets van wie ik eerst denk dat het Michel Verschueren is, maar het zal wel O. zijn geweest: Verschueren zit waarschijnlijk naar het voetbal te kijken en O., die zich wellicht aan het voorbereiden is op zijn fietsreis naar Compostella, woont per slot van rekening in Brugge. Wat verderop kruis ik een man op de fiets die mij aan Giscard d’Estaing doet denken. Op het smalle jaagpad langs het kanaal word ik tot twee keer toe bijna van de sokken gereden door landbouwtractoren.