zaterdag 30 januari 2010
terugblik 35 (544 / 1000)
Een openstaande deur die uitgeeft op de Cours Honoré d’Estienne d’Orves in Marseille. De brievenbussencollage wekt de nieuwsgierigheid. Een overvolle accrochage. Renaissance-prentenkabinetten. Je waagt je naar binnen. Hoeveel mensen wonen in deze woonblok? Vreemd klinkende namen op de bussen. Je zoekt naar een compositie. Naar een voorgrond. De trap en de leuning dienen zich aan. Veel meer is het niet. Maar het is veel: het vlak wordt ingedeeld, er is opeens een perspectief. Er is een derde dimensie. Maar het is niet genoeg. Dat voel je aan. Toch kadreer je en ben je klaar om af te drukken. Is het niets, soit. Wat geeft het? Zeker met digitaal. En dan komt het geschenk. Het komt snel en geruisloos de trap af. Dat was niet te voorzien: een zwarte panter. Elegant genoeg om het op zich wat verweesde linkerluik van je tableau in het totaalbeeld te betrekken. Nu gebeurt er overal iets. Het licht dat op de statische brievenbussen valt versus de zwarte beweging. Links en rechts, voor- en achtergrond die zich tot elkaar verhouden. De kat die zich neerwaarts naar de geopende deur spoedt. Langs de bussen, waarin al die geschiedenissen van al die mensen. De deur die uitgeeft op de Cours Honoré d’Estienne d’Orves in Marseille.