maandag 11 juli 2011

gisteren en vandaag 188

Van gisteren zal ik mij herinneren dat een auto van de Franse televisie twee renners van de kopgroep in de Touretappe pardoes de gracht in reed. Ik wil mij ook de hallucinante journaalbeelden voor de geest houden van de triomfalistische 11 juli-viering aan de Gaverbeek in Kortrijk. Ik wil de aanhankelijkheid onthouden waarmee F. in De Panne afscheid nam, en hoe we 's avonds samen met J. en L. bij het vijvertje in hun tuin, terwijl er hoog boven ons een rode luchtballon voorbijschoof, een goed gesprek hadden over pedagogie in antiautoritaire tijden.

Vandaag gaan we S.’s foto’s inlijsten voor de tentoonstelling en ontvang ik G. en mijn moeder voor het middageten. Ik zal G. vragen of hij mij wil helpen met het herbevestigen van het naar beneden gekomen paneel van de rolluikkast in mijn bureau. Dat kan nu eindelijk het platte dak erboven is hersteld en er dus – neem ik aan – geen water meer naar binnen zal sijpelen. De rest van de dag is er misschien tijd voor een ritje met de fiets en wat lectuur.