woensdag 13 maart 2024

facebookbericht 1170

Ik weet dat het je vak is, Herman (Jacobs), maar zo op taalfouten en taalonzorgvuldigheden gefixeerd: dat moet lastig lezen zijn.


Ik ben de biografie (van Hugo Claus) ook aan het lezen (tot een derde gekomen), ben ook onder de indruk, maar vraag me - onder meer - toch af:

- of de gehanteerde methode niet soms wat arbitrair is (keuze van gesprekspartners; het is niet omdat sommige getuigen nog leven zijn dat ze relevant zijn...);
- waarom bepaalde bronnen, bijvoorbeeld Georges Wildemeersch, die toch ook al zeer grondig werk leverde, opvallend minder aan bod komen;
- in hoeverre de complexe persoonlijkheid van HC voldoende uitgediept is (waarbij de autobiografische component van zijn geschriften grondiger zou kunnen worden behandeld);
- in hoeverre het historische tijdskader voldoende wordt beschreven;
- of Schaevers niet te veel met schaar en plak heeft gewerkt...

Dit zijn voor mij geen punten van kritiek, enkel vragen waarvan ik denk dat een antwoord erop een grondigere bespreking zou opleveren.


Mark Schaevers, De levens van Claus (2024)