Maar in dat ophouden te bewegen, zijn zelfs de dingen nog beter af dan
de mensen. Haneke toont beelden van de schilderijen, van de gangen en meubels
met hun kleine schaduw en glans, maar zij takelen tenminste niet zo af als de
vrouw daar in dat bed. Of toch niet zo snel... In een wereld die barst van het tollend, stromend bestaan in ontelbare
vormen, toont Haneke een kleine binnenwereld: twee oude mensen in hun verzonken
appartement, mooi oud trouwens als hun mooie oude gezichten. Mooi oud als de
piano met zijn oude muziek, en als de herinneringen in de oude foto’s, en als
het gevoel dat ze bij die foto’s uitspreekt (dat het toch mooi is, dat leven,
dat lange leven), en als de oude bewegingen van een stel dat al zoveel jaar bij
elkaar is, tegen elkaar aangewreven tot het geen pijn meer doet... En hij noemt
die mooie binnenkant amour... En hij laat alles beginnen met stilte, en alles
eindigen met stilte. En ook die stilte, en we kennen haar al zo lang, is hier
mooi..." mvg Guido Vanhercke