dinsdag 24 september 2019

facebookbericht 1225

Of die Greta Thunberg naar Amerika zwemt of roeit of zeilt of vaart met stoom, steenkool, petrol of atoomenergie; of ze daarheen vliegt met een zeppelin, schroef- of straalvliegtuig of voor mijn part met een raket: dat interesseert me echt niet en ik vind het erg dat men dat soort bedenkingen erbij haalt om het kind en haar boodschap, die ze met verve brengt, te ondergraven. Ik sta achter die boodschap, en of – daar gaan we weer – lieden die boodschap hysterisch of sektarisch of weet ik veel wat vinden, hetgeen ze doen vanuit een of andere castratieangst of vroege moederfrustratie of weet ik veel: dat interesseert me ook niet. (Ja, het is castratieangst die lieden, niet toevallig meestal mannen, bedenkingen doet formuleren tegen het inderdaad indrukwekkende optreden van G.T..) Het enige wat mij interesseert is dat die boodschap van Thunberg c.s. doorkomt en begrepen wordt en tot actie leidt. Alleen al het feit dat ze daar, op dat forum, die boodschap mag en kan brengen, bewijst hoe urgent hij is. Dat daar hoe dan ook weinig ter zake doende bedenkingen bij worden gemaakt, vind ik verontrustend.